Lumisateessa inspistä kirjoittamiseen

Nooh, räntäähän se on.

Tietokoneongelmien takia en ole saanut aikaiseksi niin paljon tekstiä huhtikuussa, kuin oli tarkoitus. Maaliskuunkin tavoite kirjoittaa joka päivä tarina, jäi kesken. Mutta silti olen tyytyväinen yritykseen, sillä ilman sitä noita muutamaakaan tarinaa ei koskaan olisi syntynyt.

Oikeastaan olen kirjoittanut aika paljon nyt huhtikuussa, ongelmana on vain, että tietokone on yleensä jumittunut jossain vaiheessa ja tuhonnut kaiken tekstin, jonka olen saanut aikaan. Happy days…

Tänäaamuna kirjoitin englanniksi ihan uuden tarinanalun. Oli kiva kirjoittaa jotain ihan täysin muuta ja kirjoittaa käsin. Eipähän ainakaan bittimonsteri syö tekstiäni.

Jumituin tarinassa, jota eniten haluaisin kirjoittaa, mutta olenkin viettänyt sitten päiväni selailemalla blogeja ja katsomalla videoita siitä, miten saada kirjoitus taas luistamaan. Tässä muutama löytämäni helmi:

Libba Brayn todella lohdullinen kirjoitus (en ole yksin siis) kirjoittamisen epätoivosta

Chuck Wendigin neuvoja

Jenna Morecin, Kristen Martinin ja Vivien Reisin YouTube-kanavat kirjoittamisesta.

Välillä tuntuu, että jonkun täytyy vain puhua kirjoittamisesta, niin innostun uudestaan. En muista olenko maininnut täällä Not Another Happy Ending -leffaa? Se on ihan viihdyttävä romcom kai, mutta eniten minua kiehtoo siinä päähenkilön pakkomielle kirjansa päähenkilöön ja se, että hän alkaa puhua päähenkilönsä kanssa ääneen. Eli en siis ole yksin.

Muita esimerkkejä ei ihan heti tule mieleen, mutta nuo ovat ainakin auttaneet minua. Laitoin myös juuri pyynnön kirjastoon, että tilaisivat mulle Anne Lamottin Bird by Bird -kirjan. Katsotaan, nappaako ne siihen. Pitää kenties tilata se itelle, jos ei…

Muita kirjoja, joita käytän inspiraation on tietysti L.M.Montgomeryn Runotyttösarja, Stephen Kingin On Writing ja Joan Frankin Because You Have To.

Ehdotuksia?

Leave a comment